Reseguide tar sig till toppen av Google.se

I denna artikel skall jag förklara hur jag tagit min reseguide till toppen av Google.se för söktermen Teneriffa. Jag har arbetat på ett lite annat sätt än vad många andra skulle ha gjort, tror jag. Mitt fokus har egentligen inte alls legat på denna sajten utan på systersajten om vår flytt ner till Teneriffa, resatillspanien.nu.

Min reseguide om Teneriffa har egentligen fått stå tillbaka för allt annat, men den har fått ligga till sig och erhållit en del länkar från olika håll samt lite nya texter här och där. Detta har gett fart nu på sista tiden.

Den har som sagt fått många länkar från systersajten, som fungerat som min egen blogg om vår flytt till Teneriffa. Reseguiden Loscristianos.nu är mer en informativ sajt om staden Los Cristianos och Teneriffa i stort.

morgonpromenad-teneriffa

Jag gjorde ett krafttag med denna reseguide under ett par nätter i december månad 2015 när jag arbetade natt nere på Teneriffa och filade till den långa framsidestexten som du ser på sajten samt skapade ett par nya inlägg. Det är kanske många som egentligen inte tycker att den långa texten är snygg, men den har fungerat och har sitt syfte i min SEO strategi.

Fokus på texter och förbättringar

Jag har haft stort fokus på att skriva längre och mer informativa inlägg än de andra i min nisch. Jag tänkte att detta skulle hjälpa mig att ta alla andra i jakten på de åtråvärda placeringarna i toppen av Google.se för söktermen Teneriffa. Från början var endast staden Los Cristianos i fokus.

Det är relativt tuff konkurrens i denna nisch med bland annat wikipedia samt ett gäng resebyråer med mycket kraft som har ägt detta sökresultat under flera års tid. Jag tycker dock att det är spännande om en mindre sajt kan slå sig in bland de stora drakarna och det har hela tiden varit mitt fokus. Att ta de stora sajterna i segmentet. Det är en bra drivkraft.

De andra har mycket mer kraft

De andra har ju mycket mer länkar, så jag satsade på att skapa långa och hyfsat välskrivna texter både vad gäller framsidan och även inne på djupet inne på sajten. jag har hela tiden internlänkat inne bland inläggen och haft fokus på att skapa lite variation bland titlar och h2:or för att nå flera sökord med samma inlägg. Mellan varven har det lyckats.

Titlarna har varit lite längre med fler sökord inlagda där jag kan få gå på longtail snabbare och få lite trafik den vägen. Ett exempel är att jag har använt mig av ” Puerto de la Cruz bilder och video” som titel istället för att bara skriva ut ” Puerto de la Cruz” Inget konstigt med det alls.

Det är ju skåpmat för en sökmotoroptimerare. Det gäller ju bara att hitta luckorna i den egna nischen och sedan arbeta med dessa. Vissa nischer är ju befriade från andra sökmotoroptimerare och då får man tacka och ta emot samt arbeta med det man har.

Numera större fokus på Teneriffa

Jag satsade som sagt inte alls på sökordet ”Teneriffa” från början, utan gick in helt för att ta toppen av söket för ”Los Cristianos” där jag tidigare bodde under ett år. Inlägg byggde jag så att de hela tiden handlade om Los Cristianos och dess närhet på södra Teneriffa.

jag tog den sökfrasen relativt snabbt och ligger i skrivande stund som nummer 2 för ”Los Cristianos” alldeles efter Ving. Ibland ligger jag som nummer 1 och ibland ligger Ving som 1:a.

Reseguiden är ju en sajt som jag har lekt med kan jag säga. Hade jag haft fullt fokus på den, så skulle jag ha arbetat mycket mer frekvent med mina inlägg och verkligen breddat ut sajten att handla om hela Teneriffa tidigare än vad jag har gjort. Jag har liksom hafsat fram sajten under flera olika perioder sedan den kom till under mitten av 2014.

Fokus på innehåll

NU och framöver kommer fokus ligga på skapa inlägg om alla orter på ön samt att fixa med titlar, h2:or och annat inne på sajten. Laddtiderna är mellan varven sjukt långa, så dessa skall även de kapas ner till att vara mycket snabbare.

jag har inte ens bilder i alla inlägg och det behöver man absolut ha på en reseguide enligt mitt tycke, så det blir fokus på att fila till alla befintliga inlägg parallellt med att jag skapar nya bloggposter som skall bredda och spetsa till sajten.

Longtail taktiken bland de låga frukterna

Jag har en taktik som jag använder mellan varven och det är att skriva riktigt långa inlägg om saker som ingen annan skrivit om som är fulla av bra och värdefull information oavsett om det är en eftersökt term eller inte. Många gånger ramlar det in riktigt mycket longtail trafik från dessa inlägg.

Prova att skapa inlägg som riktar sig mot longtail ord där ingen annan har skapat bra informativa inlägg och krydda dessa inlägg med sökordskombinationer som är naturliga, men som verkligen kan ta sig direkt till toppen och ta hem de där 10-20 besökare per månad fast inlägget gör det på massor av sökordskombinationer med samma inlägg.

Förbättringstaktiken

Patrik Berggren är en man som jag stötte på tidigt i min SEO karriär. Han sade att släng ut ett hyfsat inlägg, så att det snabbt får fäste hos Google och sedan filar du på det och arbetar mer med det, så snart det fastnat hos Google. Då är du snabbt igång och har något som kan ta fart hos Google direkt. Du ser även hur passa högt ditt inlägg tar sig på egen hand innan du filar eller länkar in mot det.

Denna taktik har jag märkt att jag ofta använder mig av. Snabbt ut med ett inlägg eller en hel sajt och sedan filar jag på inläggen och sajter under tiden den får fäste hos Google. Det tar ju tid att ranka bra, speciellt om du är en liten byrå eller sitter hemma på kammaren och skapar sajter själv. Då behöver du få ut materialet snabbt enligt mina egna erfarenheter. Sedan fila.

Tålamod och finurlighet

Då behöver du ha mer tålamod och mer finurlighet när du skapar dina sajter än de stora drakarna som sitter på mer pengar och kraft än vad du själv gör. Det går dock att ta bra positioner på många sökord trots de stora drakarna och jag tycker själv att jag är ett bra exempel på det. jag arbetar alltid med små medel, men får använda allt annat mer än vad större aktörer kanske gör.

Se till att du arbetar frekvent med din sökmotoroptimering om du själv vill ta dig till toppen av Google.se. Det går!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *